Wij gebruiken cookies

Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

Menu
Beschikbaarheid

Ervaringen van Klanten

Ervaringen zeilreis IJsselmeer

Zeilen op het IJsselmeer, de Noordzee en de Waddenzee in Holland 09.07. – 23.07.

Uitgangspunt voor onze tweeweekse zeilreis vanuit Lemmer.

We hebben onze Bavaria 33 Cruiser Atlantica in Jachthaven Iselmar overgenomen. Het schip was in uitstekende staat voor zijn leeftijd (Bj. 2006). Martin Kaaks en zijn familiebedrijf “Yachtcharter Lemmer” spelen hier zeker een zeer grote rol in. In Lemmer zijn alle belangrijke ‘schips chandlers’, zoals Aldi en Lidl, vertegenwoordigd. Dus kregen we snel voorzieningen en zeilen we een eerste slag naar Enkhuizen

Enkhuizen.

Na het passeren van de sluis en de brug waren we midden in de stadshaven. Ik miste hier nog steeds toiletten en was faciliteiten. Edam is zeker een verblijf waard. Ik beveel een wandeling door de prachtige oude stad aan. Je kunt de ene of de andere Nederlandse specialiteit in de winkels proberen.

Edam

Vanuit Edam voeren we 3-4 Beaufort richting Amsterdam. De ingang van de vaargeul naar Amsterdam wordt gemarkeerd door de vuurtoren op het eiland Marken.

Het paard van Marken

De Sixhaven ligt direct tegenover het centraal station van Amsterdam. Met een beetje geluk legden we aan in het pakje schepen wat afgemeerd was en verhuisden de volgende ochtend naar onze eigen box in de haven. Internet is gratis, de sanitaire voorzieningen zijn een compromis. Hiervoor zijn we echter snel midden in de stad na een korte reis met de gratis veerverbinding. Vanwege het weer met (gribfiles ) hebben we besloten in Amsterdam te blijven om een ​​zware storm over België en Nederland te doorstaan.

Amsterdam

Amsterdam Noordzeekanaal Richting IJmuiden

Na drie dagen vervolgden we onze reis door het Noordzeekanaal naar IJmuiden. Van IJmuiden gingen we over de Noordzee evenwijdig aan de kustlijn naar Texel.

Noordzee

Na een turbulente oversteek over de Noordzee met achterwind en golven, bereikten we Oudeschild op Texel in de late avond. De haven in Oudeschild is tot bloei gekomen. De sanitaire voorzieningen zijn erg goed en internet is inbegrepen in de havengelden.

Haven in Texel

Een eiland tour met de fiets of zoals in ons geval met een tuk-tuk wordt sterk aanbevolen.

Texel

De vuurtoren “Eierland” op Texel

Vanaf Texel ging het 3 uur met de stroom mee over de Waddenzee via de kortste route naar Vlieland. Bij het binnenvaren van de haven in Vlieland tijdens de vakantieperiode, is de haven altijd vol. Deze informatie staat ook op een bord bij de ingang van de haven. Alleen wanneer de haveningang met een ketting wordt geblokkeerd, is er geen manier om de haven binnen te komen. We kwamen binnen ondanks het bord en vonden een van de weinige ligplaatsen.

Ton VS7 vlak bij Vlieland ( de stroming is goed zichtbaar).

Haven van Vlieland

Vanuit Vlieland zijn we drie uur met de stroming mee vertrokken en passeerden we de sluis in Kornwerderzand. Vandaar ging het onder zeil naar Hindeloopen. De stad doet denken aan een museum. Tot de 17e eeuw voeren kooplieden vanuit de voormalige Hanzestad voornamelijk naar de Baltische Zee. De rijkdom van toen is nog steeds te bewonderen.

 Een platbodem in Hindeloopen

De sluis naar de haven wordt nog steeds met de hand bediend in Hindeloopen.

Onweer over het IJsselmeer

De laatste 25 zeemijlen van Hindeloopen naar Lemmer werden opnieuw gevaren. Een onweer achtervolgde ons, maar bereikte Lemmer pas ’s avonds.

Conclusie:

Als een enthousiaste watersporter zou ik willen samenvatten dat Nederland, als een van de oudste zeevarende landen, bij uitstek geschikt is om van deze hobby te genieten. Kenmerkend hiervoor zijn gematigde liggelden in gezellige havens en steden, uitstekende waterwegen, evenals sluizen en bruggen, die op elk moment vriendelijk worden bediend.

Een tocht op de IJsselmeer of de Waddenzee en op de Noordzee kan zich snel ontwikkelen tot een veeleisende reis. Het weer kan heel snel veranderen, b.v. onder snel uitdiepende lagedrukgebieden. Bovendien moet worden rekening gehouden met het getij op de wadden en Noordzee, waarvan de stroming tot 3 knopen veroorzaakt. Dit vereist een bepaalde ervaring.

© by Frank Reinecke

Hebt U ook een mooie zeilreis gemaakt met een van onze boten deel dan Uw ervaringen met ons !

Reviews

Ervaringen van anderen