Zeilen op het IJsselmeer Waddenzee, en Noordzee
Zeil blog van een zeiltocht van 3 weken vanuit Lemmer Friesland
Verslag van onze zeiltocht, zeilvakantie op de Noordzee IJsselmeer en Waddenzee in Nederland 15.07. – 05.08.
Er is een supermarkt op ongeveer 200 meter van de stadshaven, wat ideaal was om ons schip te bevoorraden voor de drie weken durende zeiltocht in Nederland.
In onze gecharterde Bavaria 32 was voldoende ruimte om alles zorgvuldig op te bergen. Onze zeiltocht Holland was het plan om het IJsselmeer via Enkhuizen, Edam en Volendam over te steken naar Amsterdam. Het weer werkte mee en zorgde voor een behoorlijke wind. Vanuit Amsterdam, na een paar dagen in Six-Haven, gingen we westwaarts langs het Noordzeekanaal naar IJmuiden.
IJmuiden Noordzee
IJmuiden is een van de poorten naar de Noordzee in Nederland. De haven “Seaport Marina Ijmuiden” is zeer goed uitgerust en heeft elektriciteit, water, zeer goede sanitaire voorzieningen, maritieme accessoires, een supermarkt en restaurants. In deze haven wordt aan verschillende behoeften voldaan voordat de “grote reis” begint. IJmuiden Stad en Haarlem zijn met de bus te bereiken.
een blik op de haven
In de dagen dat we eerder in Amsterdam waren, is er een stormwaarschuwing afgegeven in de haven, met windkracht 7 op de Noordzee, voor zeilboten. Onze weersvoorspelling voor de dag was: laag boven Engeland, bewolkt, windkracht 3 -4 uit Noordwest en temperaturen tussen 18-23 graden Celsius De golven van de Noordzee, die zich de afgelopen 3 dagen hadden opgebouwd, waren nog duidelijk voelbaar. Ons schip baant zich met succes een weg door de havenuitgang. Vervolgens werden de zeilen gehesen in rif 1 om met een koers van 10 graden de circa 30 nm naar de vuurtoren van Den Helder te beheren.
De ideale tijd om de trossen los te gooien is 1 uur voor het begin van de vloed in IJmuiden.
Waddenzee
Bij vloed stroomt de Noordzee van west naar oost en idealiter voor ons de Waddenzee in. Toen we de eerste boeien bereikten die voor het eiland Texel de Waddenzee binnendrongen, zagen we duidelijk de sterke stroming, volgens een juiste berekening, in de rijrichting. Volgens de kaart stroomt het water ongeveer 5 uur voor vloed met 3 knopen. Rijden op de Waddenzee met de helft van de wind en stroming van achteren was erg ontspannend in tegenstelling tot de ruige Noordzee. We reden doelbewust naar de haven van Oudeschild op Texel en werden zelfs begroet door een passerende zeehond. De haven biedt voldoende ligplaatsen met elektriciteitsaansluitingen en watervoorziening. Een kleine supermarkt levert tijdens het seizoen dagelijks van 8.00 uur tot 21.00 uur de benodigdheden. Vooral de vers gebakken broodjes zijn aan te raden, naast een verhuurstation voor fietsen.
Texel
Luchtfoto van de haven in Oude Schild op Texel.
Er zijn diverse restaurants en winkels op het terrein. Het havengebouw beschikt over modern sanitair, wasmachines en drogers. Internettoegang is ook beschikbaar voor een kleine verandering. Een fietstocht over Texel is een echte aanrader, gecombineerd met een bezoek aan de grootste stad van het eiland, Den Burg, het zeehondenstation “EcoMare”, het vliegveld op Texel en vanaf de vuurtoren terug over de zuidoostelijke dam naar de jachthaven.
Het oostelijke puntje van Texel vanuit de lucht.
Vanaf Texel gaat het ongeveer het westelijke puntje van het eiland terug naar de Noordzee. Er ligt een noordoostelijke koers van ongeveer 25 zeemijl voor ons. De bestemming is de haven van Vlieland. Een uur voor vloed gooien we de trossen los in Oudeschild om met de eb de Waddenzee uit te varen. Met het begin van de overstroming was de richting van de stroming weer identiek aan onze koers. Ter hoogte van de Texelse vuurtoren raad ik aan om de noordelijke gevarenboei aan stuurboordzijde te laten staan. De toegang tot de Waddenzee tussen Vlieland en Terschelling is afgesloten en leidt direct naar de haven met een smalle boeienafstand.
Haven ingang Vlieland
Het verdient aanbeveling om vooraf contact op te nemen met de havenmeester om te informeren naar vrije ligplaatsen in de haven. Deze haven is tijdens het seizoen vaak gesloten vanwege capaciteitsredenen. Elektra, water en sanitair zijn aanwezig. Mijn aanbeveling is om een Y-kabel of splitter mee te nemen om de stroomaansluiting met je buurman te delen.
Pakketjes van zeven zijn niet ongewoon in de haven.
Oost-Vlieland (provincie friesland) is de enige plaats op het ca. 20 km lange en 2 km brede eiland. Het is slechts 500 meter van de haven naar het stadscentrum, er is een veerhaven op het terrein en restaurants en winkels van allerlei aard zijn druk in de dorpsstraat, en er is ook een internetwinkel. De rest van het zee-eiland bestaat uit duinen, bossen en weilanden. Toeristen die niet met de auto mogen reizen, verdwalen op het 12 km lange zandstrand. Bij goed zicht zijn zeehonden te zien op het nabijgelegen zandeiland “Richel”. ‘S Avonds konden we bij eb een kolonie bewonderen.
Onze tocht van 12 zeemijlen door de uitstekend betonnen Waddenzee bracht ons van Vlieland naar Terschelling. Van een afstand herkenden we de “Brandaris”, de 54 meter hoge vuurtoren, die in het centrum van West-Terschelling staat en waarvan de lichtsignalen tot op 40 km afstand te zien zijn.
Terschelling
We gingen op weg naar de enige jachthaven van West-Terschelling.
Auto,s zijn op dit eiland welke tot de provicie Friesland toebehoord is toegestaan, vooral Nederlandse en Duitse toeristen brengen hun vakantie door op Terschelling en reizen per veerboot. Door het 30 km lange zandstrand, dat soms wel 500 m breed is, spreiden de vele bezoekers van het eiland zich bij zonnig weer gemakkelijk uit, zodat er toch voldoende ruimte is voor diverse activiteiten op het strand. geschikt schip en de juiste weersomstandigheden, het is natuurlijk ook mogelijk om een rustige baai in de Waddenzee te vinden. Bij eb valt het schip dan droog en ligt het strand pal voor de zwemtrap.
De volgende haven op het vasteland is die van Harlingen. De kleine zeevarende met de oude pakhuizen is nu de belangrijkste veerhaven naar Terschelling en Vlieland. Evenals het startpunt voor uitstapjes naar de Waddenzee. De toegang tot de haven is, net als de hele Waddenzee, erg mooi afgezwakt. Bij kalm weer staan de poorten open en worden de twee bruggen regelmatig gebruikt om de voorhaven binnen te varen. De brug naar de stadshaven gaat om kwart over en kwart over open.
De stadshaven van Harlingen.
Vanaf Harlingen is het via de Boontjes ongeveer 10 zeemijl naar Kornwerderzand. Met een diepgang van ons schip van 1,50 m is zeilen mogelijk. De zeekaarten tonen een diepte van 1,6 m tussen de boeien. De beste tijd om met de stroming mee te gaan op deze route van Harlingen naar Kornwerderzand is wanneer het tij begint te vallen. Kort voordat we de Lorenzsluizen in Kornwerderzand bereikten, nam een zeehond liefdevol afscheid van ons door kort te verschijnen. Via marifoon bereikten we de sluismeester op kanaal 18 en werd vriendelijk verzocht ons te infiltreren in het IJsselmeer Als tip voor een mogelijke start van een langere cruise in de Waddenzee zou ik de Makkum Marina willen aanbevelen. Een uitstekend systeem met water en elektra bij elke ligplaats. Schoon en ruim sanitair, speeltuinen en zwembad voor kinderen evenals een supermarkt op het terrein met eerlijke prijzen en in het seizoen 7 dagen per week geopend.
Samenvattend van de zeiltochten in Holland zou ik als enthousiaste zeiler willen zeggen dat Holland, als een van de oudste zeevarende naties, bij uitstek geschikt is om zich aan deze hobby over te geven. Matige ligplaatskosten in gezellige havens en steden. Uitstekende betonnen waterwegen, sluizen en bruggen, die op elk moment vriendelijk worden bediend. Zowel een tocht op de IJssel of Waddenzee als op de Noordzee kan zeer snel uitgroeien tot een veeleisende en zelfs gevaarlijke tocht, aangezien het weer hier kan omslaan, bijvoorbeeld onder snel naderende lagedrukgebieden. Daarnaast is er rekening gehouden met de getijden, waarvan de stromingen ook meer dan 3 knopen veroorzaken. Dit vereist enige ervaring en de bijbehorende navigatie- en veiligheidsuitrusting aan boord.
© by Frank | Zeiltocht Holland